Trest za držení, nebo krácení daně?

13. května 2013 v 16:40 | Agrenej |  Nad šálkem čaje

Už to budou roky, co jsem poprvé zaslechl nadšení pro myšlenku legalizace marihuany v České republice. Asi nikoho nepřekvapí, že jsem to zaslechl právě od jejich největších konzumentů - kuřáků bez zdravotních problémů (snad jen problémy spojené se samotným kouřením, ale to na první pohled člověk nepozná). Už tehdy mi tato myšlenka byla… k ničemu. ,,Trávě" se zásadně vyhýbám a když jsem v přítomnosti zapáleného jointu, udělám ještě preventivně tři kroky vzad. Legální, nelegální, já se ji budu vyhýbat i nadále.


Ovšem snaha za legalizaci mě nepřekvapuje. Sice netuším, na kolik je návyková, ale v jisté míře je návykové snad cokoliv. A tento názor snad slyším nejčastěji.

,,Proč je marihuana nelegální, když alkohol legální je a klasické cigarety taky?"

Podívejme se, co by se stalo, kdyby marihuana ,,dostala zelenou" a stala by se legální látkou, stejně jako dříve zmiňované dvě.

Alkoholické výrobky, stejně jako cigarety spadají pod spotřební daň, která by údajně měla sloužit k tomu, aby bránila příliš velké spotřebě látek a udržovala tak obyvatelstvo ,,zdravé". A že se občas jedná o nemalé částky. Například za jednu cigaretu je státu odvedeno 1,12 Kč jen na spotřební dani. Kolik cigaret je v jedné krabičce? 20? Tak to znamená, že z ceny krabičky je jen 22,4 Kč spotřební daň. Balený tabák vychází 1400 Kč za jeden kilogram.
Výpočet spotřební daně u alkoholu je trochu složitější, neboť záleží i o kolika procentní alkohol se jedná a proto to tady nebudu zdlouhavě rozebírat, ale i tak se ona spotřební daň do ceny jedné láhve silně promítne.

U alkoholu však ještě chvíli zůstaneme. Přestože je legální, existuje tady totiž jedno velké omezení. Pálení jen tak doma ,,pro vlastní potřebu" je totiž trestné, neboť se jedná o tzv. ,,krácení daně". Já osobně si myslím, že zrovna marihuana by se jistě velmi snadno dostala do stejného stavu, kdy pěstování i jedné rostlinky doma by bylo pojmenováno stejně a opět trestáno.

Nyní se na to podívejme celistvě. Teoretická legalizace marihuany by vytvořila prodejní místa s krabičkami označenými kolky. Jejich ceny by jistě byly dost velké, neboť proč držet sazbu spotřební daně nízko, že? Obzvlášť, když předtím byla tato látka nelegální.
Pokud by Vás někdo ,,napráskal", že si doma pěstujete pár krásných zelených rostlinek, budete mít stále problémy s policií. Jen z jiného důvodu.

Drahou legální ,,trávu" nikdo chtít nebude, když si ji doma může (i když nelegálně) pěstovat sám za zlomek ceny. A když ji bude prodávat známým, jeho počáteční náklady se mu jistě brzy vrátí. Takže co se změní?
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Anketa

Jaký je Váš věk?

0 - 14 16.4% (10)
15 - 18 29.5% (18)
18 - 25 42.6% (26)
26 - xx 11.5% (7)

Komentáře

1 Elenya Elenya | Web | 13. května 2013 v 16:47 | Reagovat

Myslím, že v tom s tebou musím souhlasit. :-) Já se sice o takové věci moc nezajímám, proč taky, když jsou mi cizí, ale tak či tak máš pravdu.

2 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 13. května 2013 v 17:49 | Reagovat

Myslím, že někteří by ji přeci jen kupovali. Na druhou stranu, proč ji nezlegalizovat? Je to měkká droga. Naopak od odborníka jsem slyšela, že alkohol je opravdu silná droga a ten je legální a velmi hojně rozšířený.

3 ReWilt ReWilt | Web | 13. května 2013 v 17:54 | Reagovat

Musím zcela souhlasit, také si myslím, že legalizací marihuany se nic nezmění. Navíc si nemyslím, že by bylo třeba za cigarety a tvrdý alkohol přidávat na seznam dětí s "dobrodružnou" povahou další věc, kterou musí za každou cenu vyzkoušet. Je smutné, že v Tématu Týdne řešíme pochody kuřáků, kteří se v rámci svobody slova nebojí vytáhnout transparent "Milujeme marihuanu" a ještě se jim za to věnuje celý český internet.

4 kE kE | Web | 13. května 2013 v 18:12 | Reagovat

alkohol je mnohem návykovější než marihuana, dokonce si troufám tvrdit, že tam je návykovost nulová, tedy fyzická, psychická asi je, ale to stejné, jako když jste zvyklí denně žvýkat a jednou pak nežvýkáte... a to říkám jako velký fanda alkoholu i marihuany :D

jinak s tím pálením alkoholu je to trochu jinak. ty se můžeš nahlásit a můžeš pálit své ovoce doma za poměrně směšnou daň, to umožňuje výjimka v našem "lihovém zákoně". Stejně tak by to mohlo fungovat i u marihuany.

[3]:To je právě dobře, že je téma nějaký aktuální problém, témata typu "věřím na víly" jsou úplně k hovnu, tady má člověk alespoň možnost pročíst si celou plejádu různých názorů a diskutovat.

jinak závěrem ještě poznámka, proč je vlastně konopí nelegální. Není to kvůli jeho drogové povaze, jak se tím všichni v televizi ohání a podobně, ale protože textilní, potravinářské a především firmy, co se zabývají všemi možnými palivy měli kdysi své dobré konexe do vlád a do organizací, které vytváří zákony na světové úrovni. Myslíte, že se řepka přimíchávala do nafty jen tak, když je dokázáno, že spalování konopného oleje narozdíl od řepkového škodí mnohem méně životnímu prostředí? dneska se to už ví a vědělo se to i tenkrát, jenomže za vším hledejme byznys a lobby velkých firem :)

5 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 13. května 2013 v 19:15 | Reagovat

Nevím o co jim při té legalizaci jde.Návykové je opravdu všechno.I z pitomého dívání se na TV lze vypěstovat závislost.Přála bych jim jeden obyčejný den,kdy přijímáme na standardní oddělení člověka totálně opilého,pomočeného,pokáleného-tohle není závislost????!!!!Alkohol je droga a všichni nad tím zavírají oči....

6 Elenya Elenya | Web | 13. května 2013 v 19:53 | Reagovat

[5]: To je pravda. Také jsem se setkala při své praxi na klasických odděleních s tolika lidmi v silném alkoholovém opojení. Byli mladí, ale vlivem toho hnusu nebyli schopní vstát a dojít si na záchod, byli odkázáni na své okolí. Opravdu není o co stát...

7 agrenej agrenej | E-mail | Web | 13. května 2013 v 20:27 | Reagovat

[3]: Já věřím tomu, že na celém internetu je dost lidí, kteří rozeznají normální článek a prostou propagandu, i když je to občas těžké. :-)

[4]: Já tušil, že to s tím pálením doma bude trochu jinak, ale můj rychlý průzkum toho moc neodhalil. :-) Hlavní bylo, že jsem našel, že je to (bez povolení) považováno za krácení daně. :-D

[5]: Tak závislý člověk nemusí nutně být zubožený, taky to neznamená, že takový zubožený člověk je závislák. Alkohol je droga, ale jednou jsem slyšel, že i dle odborníků by se mezi lehké drogy mohl řadit i čaj, káva, čokoláda... Tady už jde opravdu spíše o to, zda má látka negativní účinek. Jenže negativní účinek má i vzduch v Moravskoslezském kraji a stejně se s tím v podstatě nic nedělá a lidé to svinstvo dál dýchají.

8 Amia Amia | Web | 15. května 2013 v 22:17 | Reagovat

Takhle jsem o tom nikdy nepřemýšlela. Páni :-D

No, kdyby naopak zakázali kouření v restauracích, to by byla paráda. Plus kdyby se otevřely jedna nebo dvě diskotéky jen pro nekuřáky, byla bych přešťastná.
Ten puch se fakt nedá vydržet.

9 agrenej agrenej | E-mail | Web | 15. května 2013 v 22:33 | Reagovat

[8]: Tak to už je taky otázka majitelů. Ti, co chtějí, mají možnost to ve svých podnicích zakázat.

10 Amia Amia | Web | 15. května 2013 v 22:40 | Reagovat

[9]: Jenže na diskotéku je dost pravděpodobný, že by jim tam nikdo nechodil. Z lidí co znám a chodí na diskotéky jsou myslím všichni kuřáci a víc než dost pochybuju, že bych je na nekuřáskou nevytáhla ani kdybych jim celý večer platila pití

11 agrenej agrenej | E-mail | Web | 15. května 2013 v 23:11 | Reagovat

[10]: Právě proto asi je těžké narazit na nekuřácké... Je to čistě jen o penězích.

12 Lol Lol | 16. května 2013 v 2:10 | Reagovat

Smažky a různí vyčůránci by to nejspíše fakt obešli jak píšeš, i když tím zase riskují že je někdo práskne.

Ale co lidi se zdravotními problemy? ti by snad ocenili možnost si konopi (ktere jim často jako jediné pomáhá) legálně koupit, i když dráže. A pokud ne, tak se aspon pro ně stane dostupnější přes známé. :-D

13 Terka Terka | E-mail | Web | 16. května 2013 v 20:16 | Reagovat

Konopí i cigarety mi smrdí a nedala bych je do pusy ani kdyby co by.. jsem tak nějak zapřísáhlá nekuřačka.

Ale co se týče třeba marihuany určené pro zdravotní účely, to je v pohodě. Dokonce jsem dneska začala uvažovat, že si koupím tu konopnou mast (nebo zkusím pohledat doma), protože mám jakýsi ekzém a nechce zmizet, ať ho mažu jakkoli tak uvidím jak se nakonec rozhodnu.. ale každopádně legalizace marihuany pro zdravotní účely je fajn, ale souhlasím, že by toho lidi mohli zneužívat..

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama